Som en tradisjonell importør skal RSA representere JAC på salg, service og deler. I tillegg bekrefter RSA at de blir importør for JAC i Sverige, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Den første modellen er den elektriske familie-SUV-en JAC e-JS4. Senere kommer det flere spennende modeller.

Endelig kan RSA bekrefte at de blir importør for JAC i flere land. Distribusjonsavtalen er nå signert, etter en lang og god dialog som startet allerede i 2017.

JAC er en av de største kinesiske bilprodusentene, og produserer både personbiler og kommersielle kjøretøy. Bilprodusenten er Volkswagens partner for elektriske biler i Kina. JAC sine el-biler produseres på samme samlebånd som Volkswagen, og selges under forskjellige merkevarer på det kinesiske markedet. JAC har også signert en strategisk samarbeidsavtale med NIO, og produserer i dag alle NIO-biler på sine høyteknologiske fabrikker.

De er også en av Kinas største eksportselskaper, og er til stede i mer enn 130 land. Nå står Norden og Europa for tur, i et strategisk samarbeid med RSA.

-RSA har vært i dialog med JAC i mer enn fem år for å etablere et komplett import- og forhandlernettverk for bilsalg, ettermarked og delesalg i flere nord-europeiske land. Vi er glade for å endelig kunne annonsere starten på et spennende samarbeid. Fabrikken er nå klar, og vi har store ambisjoner for JAC og deres modeller. Vi sikre på at dette er starten på noe stort, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA.

JAC har en lang historie innen produksjon av både personbiler og kommersielle kjøretøy, og har de siste årene satset stort på elektriske drivlinjer. JAC var en pioner innen produksjon av elektriske biler allerede på 1990-tallet.

JAC e-JS4 – en elektrisk SUV

Den første modellen ut er helelektriske JAC e-JS4 – en mellomstor, stillegående og høyreist familie-SUV med 433-589 km rekkevidde (WLTP kombinert/urban). Batteripakken er på 65,7 kW, 3-faslading og varmepumpe er standard, og den kommer med fem seter.

På utsiden har e-JS4 et tøft uttrykk med moderne linjer. På innsiden er den romslig og komfortabel, med blant annet en 10,25” touchskjerm. Forsetene i vegansk skinn er standard og oppvarmede.

Utstyrslisten er omfattende, og består blant annet av elektrisk panorama soltak, 360 graders kamera, Apple CarPlay/Android Auto - for å nevne noe.

Den store bagasjeplassen på 450 liter dekker behovet for en aktiv norsk familie.

Lars Havre, merkesjef for i JAC Norge, forteller at de første kundebilene vil leveres ut fra Q1 2023.

-Vi er godt i gang med å bygge opp et solid forhandlernettverk for JAC, og jakten etter flere forhandlere er i full gang. RSA har som filosofi å være til stede i by og bygd i alle land, og det kommer vi til å fortsette med JAC også. Vi ser mange bilmerker starter opp med agentmodeller istedenfor tradisjonelle forhandlernettverk, men vi tror at kunder fremdeles ønsker lokal trygghet og tilstedeværelse når man kjøper bil, sier Lars Havre.

Han legger til at de har bestilt et stort antall biler, og vil være svært leveringsdyktige i alle land.

-Vi har allerede signert mange forhandlere, og oppfordrer andre potensielle forhandlere til å ta kontakt ved interesse, sier han. 

Prisen på JAC e-JS4 i Norge er kr. 359.900, - eks. avgift.

-Dette er en meget konkurransedyktig pris i markedet, og man har heller ikke holdt noe tilbake på kvalitetsutførelse og spesifikasjoner. Her får man mye rekkevidde og plass for pengene, legger Havre til.

Fremtidige modeller

JAC har under ulike merkenavn en rekke elektriske modeller i hjemmemarkedet som dekker de fleste segmenter. De første planlagte modellene i tillegg til e-JS4 for JAC i Europa er småbilen e-JS1 og familiebilen e-J7 Pro.

-JAC er svært viktig i vår internasjonale satsning. Vi mener JAC vil passe perfekt inn i vår produktportefølje, som allerede består av elektriske vare- og personbiler. I tillegg åpner det opp muligheter i nye land med vår nysatsing i de tre landene i Baltikum, sier Frank Dunvold.

Hvem er JAC Motors?

JAC ble etablert i 1964 og produserer både personbiler og kommersielle kjøretøy. JAC er en av verdens største produsenter av elbiler, og selger over en halv million kjøretøy i året (både elektriske og fossile kjøretøy). Selskapet har gjennom årene etablert Joint Ventures med store bedrifter som for eksempel Volkswagen og NIO.

JAC har siden oppstarten utviklet seg fra å være en produsent av lastebiler, til å bli et stort teknologiselskap som utvikler personbiler, nyttekjøretøy, motorer og elektriske drivlinjer.

Om RSA

RSA er importør for fem bilmerker i totalt 12 land, og har over 250 forhandlere. Selskapet forventer i 2022 en omsetning på over 6 milliarder norske kroner og ca. 10.000 solgte biler. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i flere markeder.

Med samarbeidet mellom RSA og JAC, tar selskapet nå et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller.