Hvor langt kommer du på én lading med elbilen JAC e-JS4? Vi har testet.
Vi er i Halden. Det første testeksemplaret av nye JAC e-JS4 er akkurat ankommet landet. Nå står den der og lader – straks klar for den ultimate testen.
– Jeg vil at du kjører gjennom Sverige. Da får du stabile forhold, uten trafikale hindringer. Målet er å komme så langt som mulig uten noe juks eller fanteri. Er du klar for oppgaven? spør Olav Slotsvig i JAC Norge.
Berge er tidligere motorjournalist og redaktør, nå innholdsprodusent for Schibsted Partnerstudio.
Det er altså jeg, Lidvar, som skriver denne saken på oppdrag for importøren av JAC. Jeg skal fortelle deg om turen nedover mot Malmø, men først må vi finne frem litt informasjon om den nye bilen og bilmerket JAC.
Idet laderen kobles fra og jeg starter bilen, kommer den første overraskelsen: Kjørecomputeren viser en rekkevidde på hele 500 km. «Hva, da kan jeg jo komme helt til Danmark!», tenker jeg mens jeg kjører ut på motorveien.
Men, det er kø over grensen! Det stjeler rekkevidde … «Ok, jeg slår av klimaanlegget. Jeg må jo legge meg litt i selen for å komme lengst mulig».
Etter grensekøen er det lite trafikk sørover. Hastigheten holdes stabilt mellom 80 og 90 km/t.
Etter et par timer på veien passerer jeg første sjekkpunkt: Gøteborg. En sniktitt på displayet viser at jeg fortsatt har mye igjen å gå på!
Med såpass mye rekkevidde igjen setter jeg meg et nytt mål – som jeg passerer med glans noen timer senere.
Idet jeg passerer Helsingborg, blir jeg overrasket over mye rekkevidde jeg fortsatt har igjen:
390 km kjørt - 102 km igjen
Grillene i hodet er tilbake på full effekt: «Nå går jeg for Malmø!»
Etter 400 km begynner jeg å finregne på et enda mer hårete mål: «Er det mulig å nå helt til København?»
Avstanden fra startpunktet mitt i Svinesund og til den danske hovedstaden er 495 km. Akkurat nå er summen av kjørte kilometer og gjenværende rekkevidde 496 km. «Det kan jo gå?»
Men så tenker jeg på tunnelen etter Øresund-broen: Lang motbakke, ingen mulighet til å komme seg av motorveien før jeg er på Kastrup. Jeg slår på tråden til Olav i JAC.
– Olav, jeg tar ikke sjansen. Jeg vil ikke risikere å bli stående i tunnelen og forårsake en farlig situasjon, forteller jeg ham.
Jeg prioriterer heller et lenge utsatt nødvendig ærend på Sandskogen, like nord for Malmø.
Etter et kort stopp på Sandskogen kjører jeg videre mot Ionity-ladestasjonen i Ollebovägen ved siste avkjørsel før Danmark. Idet jeg parkerer titter jeg ned på displayet. Jeg har kjørt 466,5 km, og har fortsatt 25 km rekkevidde igjen.
Etter å ha ladet i 10 minutter, har jeg god margin for å komme helt frem til København – slik jeg nå hadde blitt så fiksert på.
Så ble det Køben likevel!
Ganske kjørt, men vel fremme i den danske hovedstaden, ringer jeg Olav en siste gang.
– Det er lett å henge seg opp i tall, men jeg mener altså at det ikke er poenget her, sier Olav.
Han legger til at for de aller fleste vil det være både ønskelig og fornuftig å ta en pause lenge før det jeg gjorde på denne turen: Strekke på beina, få seg en kaffekopp – og la bilen få litt lading.
– Poenget er at JAC e-JS4 har så lang rekkevidde at du ikke trenger å tenke så mye på den. Den er mer enn tilstrekkelig, forteller han.
Nå skal det sies at jeg ikke har tenkt på annet enn rekkevidde, men det er jo tross alt hele poenget med en rekkeviddetest. Og resultatet? Det er enda bedre enn forventet:
WLTP-rekkevidde: 433 km
Reell rekkevidde: 490 km*
Avstanden fra startpunktet til Kastrup i Danmark er 489 km. Så ja, det hadde mest sannsynlig gått helt fint.
– Når JAC e-JS4 kan levere såpass mye over WLTP-rekkevidden ved motorveikjøring i 80 – 90 km/h, gir dette resultatet heller en indikasjon på at du også kan komme lenger enn «brosjyretallet» ved vanlig norsk landeveiskjøring, avslutter Olav Slotsvig.